ارزیابی چیست و چه نقشی در کار معلم دارد؟

در طرح بزرگی که پیش روی شماست؛ افراد مختلفی در سطوح مختلف یاد می دهند و یاد می گیرند. مثلاً معلم های عزیز شرکت کننده درطرح، در عین حال که به دانش آموزان شان درس می دهند، خودشان این نحوه تدریس را یاد می گیرند و آدم هایی که طرح درس پروژه ها را می نویسند هم در حال یادگیری از کسانی هستند که مسؤول تم های پنجگانه اند.

ادامه نوشته

 نکات مهم برای مطالعه بهتر،

راهنمای روش مطالعه صحیح و اصولی و روشهای مرور مطالب خوانده شده

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد

ادامه نوشته

نكات مهم در تدريس موفق معلمان و مربیان مدارس

امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا" تدریس عبارتست از:
تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است.

ادامه نوشته

روش هاي نوين تدريس

تعريف روش:


« روش در مقابل واژه ي لاتيني «متد » به كار مي رود ، وواژه ي متد در فرهنگ فارسي « معين » و فرهنگ انگليسي به فارسي «آريانپور »به :روش ، شيوه ،راه ،طريقه ، طرز ، اسلوب معني شده است . به طور كلي «راه انجام دادن هر كاري » را روش گويند .روش تدريس نيز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقي براي ارائه درس مي باشد .


ادامه نوشته

منابع آزمون کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

مدیــریت:

1. مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، دکتر محمدرضا بهرنگی، انتشارات گلچین.

2. سازمانها سیستم حقوقی و باز. تألیف ریچارد اسکات، ترجمه دکتر محمدرضا بهرنگی، انتشارات کمال تربیت.

 

فلسفـــه:

1. نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تألیف دکتر عبدالحسین نقیب زاده، انتشارات آگاه.

2. اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تألیف دکتر علی شریعتمداری، انتشارات امیر کبیر.

3. ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، نوشته اسمیت، ترجمه دکتر محمدرضا بهرنگی.

 

روشهــا و  فنــون تدریس:

1. الگوهای جدید تدریس، نوشته بروس جویس و مارشاویل، ترجمه دکتر محمدرضا بهرنگی.

 

مقدمـــات برنامه ریـــزی آموزشـــی درســـی:

1. مقدمات برنامه ریزی آموزشی درسی، تألیف دکتر علی تقی پور ظهیر، انتشارات آگاه.

2. مبانی برنامه ریزی آموزشی، تألیف دکتر یحیی فیوضات، انتشارات ویرایش.

3. فرایند برنامه ریزی آموزشی نوشته گروه مشاوران یونسکو، ترجمه فریده مشایخ، انتشارات مدرسه.

4. مبانی برنامه ریزی درسی، تألیف الف لویی، ترجمه دکتر فریده مشایخ.

 

آمــــار و روش تحقیــق:

1. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر دلاور، انتشارات رشد.

2. روش تحقیق در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی، دکتر عزت الله نادری و مریم سیف نراقی.

 

نظـــارت و راهنمایـــی آموزشـــی:

1. نظارت در مدیریت و راهنمایی تعلیماتی و بهبود اجرای برنامه ریزی آموزشی درسی، نوشته جان وایلز و جوزف باندی، ترجمه دکتر محمدرضا بهرنگی، انتشارات کمال تربیت.

2. نظارت، دکتر مصطفی نیکنامی.

3. نظارت و راهنمایی تعلیماتی(کاربرد فنون کلنیکی درنظارت و راهنمایی، کارورزی)، تألیف کیت اچسون و گال، ترجمه دکتر محمدرضا بهرنگی انتشارات کمال تربیت.

آزمون ويلكاكسون

اين آزمون از آزمونهاي ناپارامتري است كه براي ارزيابي همانندي دو نمونه وابسته با مقياس رتبه اي به كار مي‌رود.

ادامه نوشته

آزمون مان واينتي U

هر گاه دو نمونه مستقل از جامعه اي مفروض باشد و متغيرهاي آنها به صورت ترتيبي باشند، از اين آزمون استفاده مي‌شود. اين آزمون مشابه t   استيودنت با دو نمونه مستقل است و آزمون ناپارامتري آن محسوب مي‌شود.

ادامه نوشته

آزمون تي هتلينگ (T)

آزمون T هتلينگ تعميم يافته t استيودنت است. در آزمون t يك نمونه اي، ميانگين يك صفت از يك نمونه، با يك عدد فرضي كه ميانگين آن صفت از جامعه فرض مي‌شد، مورد مقايسه قرار مي‌گرفت، اما در T  هتلينگ K متغير (صفت) از آن جامعه (نمونه هاي جامعه) با k  عدد فرضي، مورد مقايسه قرار مي‌گيرند
ادامه نوشته

آزمون علامت

اين آزمون از انواع آزمونهاي غير پارامتري است و هنگامي به كار برده مي‌شود كه نمونه هاي جفت، مورد نظر باشد (مثل زن و شوهر و يا خانه هاي فرد و زوج و . . . ). زيرا در اين آزمون يافته‌ها به صورت جفت جفت بررسي مي‌شوند و اندازه مقادير در آن بي اثر است و فقط علامت مثبت و منفي و يا در واقع جهت پاسخها و يا بيشتر و كمتر بودن پاسخهاي جفت‌هاي گروه مورد تحقيق (نمونه آماري) در نظر گرفته مي‌شود.

ادامه نوشته

آزمون تك نمونه اي دورها

اين آزمون مواقعي به كار مي‌رود كه توالي مقادير متغيرها را بخواهيم آزمون نماييم كه آيا تصادفي بوده و يا نه. در واقع آزمون كي دو و يا آزمونهاي ديگر كه در آنها توالي متغيرها بي اهميت است، در اين آزمون مهم و اصل انگاشته مي‌شود.

به عبارت ديگر، براي اينكه بتوانيم در يك نمونه كه در آن رويدادهاي مختلف از طرف فرد و يا واحد آماري رخ داده است، آزمون نماييم كه آيا اين رويدادها تصادفي است يا نه، به كار برده مي‌شود.

هيچ آزمون ديگري همچون اين آزمون نمي تواند توالي را مورد نظر قرار دهد. بنابراين براي اين منظور منحصر به فرد مي‌باشد

آزمون ميانه

اين آزمون همتاي ناپارامتري آزمون هاي tZ – F  است و وقتي دو يا چند گروه از ميان دو يا چند جامعه مستقل با توزيعهاي يكسان انتخاب شده اند به كار برده مي‌شود. در اين آزمون مقياس اندازه گيري ترتيبي است و بين داده ها نبايد همرتبه وجود داشته باشد.

اين آزمون، هم براي گروههاي مستقل و هم وابسته كاربرد دارد و لزومي ندارد كه حتما حجم گروههاي نمونه با يكديگر برابر باشند

آزمون مك نمار

اين آزمون از آزمونهاي ناپارامتري است كه براي ارزيابي همانندي دو نمونه وابسته بر حسب  متغير دو جوابي استفاده مي‌شود. متغيرها مي‌توانند داراي مقياسهاي اسمي و يا رتبه اي باشند.

اين آزمون در طرحهاي ماقبل و مابعد مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد (يك نمونه در دو موقعيت مختلف). اين آزمون مخصوصا براي سنجش ميزان تاثير عملكرد تدابير به كار مي‌رود.

ادامه نوشته

آزمون كروسكال- واليس

اين آزمون متناظر غير پارامتري آزمون F  است و همچون آزمون F ، موقعي به كار برده مي‌شود كه تعداد گروهها بيش از 2 باشد. مقياس اندازه گيري در كروسكال واليس حداقل بايد ترتيبي باشد.

ادامه نوشته

آزمون كالماگورف- اسميرانف

اين آزمون از نوع ناپارامتري است و براي ارزيابي همقوارگي متغيرهاي رتبه اي در دو نمونه (مستقل و يا غير مستقل) و يا همقوارگي توزيع يك نمونه با توزيعي كه براي جامعه فرض شده است، به كار مي‌رود (اسميرانف يك نمونه اي).

ادامه نوشته

آزمون فريدمن

اين آزمون براي مقايسه چند گروه از نظر ميانگين رتبه هاي آنهاست و معلوم مي‌كند كه آيا اين گروهها مي‌توانند از يك جامعه باشند يا نه؟ مقياس در اين آزمون بايد حداقل رتبه اي باشد
ادامه نوشته

آزمون كوكران

آزمون كوكران تعميم يافته آزمون مك نمار است. اين آزمون براي مقايسه بيش از دو گروه كه وابسته باشند و مقياس آنها اسمي يا رتبه اي باشند به كار مي‌رود و همچون آزمون مك نمار، جوابها بايد دوتايي باشند.

ادامه نوشته

ابزارهاي تحقيق: پرسشنامه و مصاحبه

1- پرسشنامه

پرسشنامه يكي از ابزارهاي رايج تحقيق و روشي مستقيم براي كسب داده هاي تحقيق است. پرسشنامه مجموعه اي از سوال ها (گويه ها) است كه پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه مي‌دهد. اين پاسخ، داده مورد نياز پژوهشگر را تشكيل مي‌دهد. سوال هاي پرسشنامه را نوعي محرك-پاسخ مي‌توان محسوب كرد
ادامه نوشته

تحليل ماتريس كواريانس يا همبستگي

در مواقعي كه محقق از همبستگي مجموعه اي از متغيرها بخواهد تغييرات متغيرها را در عامل هاي محدود تر خلاصه كند يا خصيصه هاي زير بنايي يك مجموعه از داده ها را تعيين نمايد از روش تحليل عاملي استفاده مي‌كند.
ادامه نوشته

تحليل رگرسيون

در تحقيقاتي كه از تحليل رگرسيون استفاده مي شود، هدف معمولا پيش بيني يك يا چند متغير ملاك از يك يا چند متغير پيش بين است. چنانچه هدف پيش بيني يك متغير ملاك از چند متغير پيش بين باشد از مدل رگرسيون چندگانه استفاده مي‌شود.
ادامه نوشته

روش تحقيق همبستگي

يكي از انواع روش هاي تحقيق توصيفي (غير آزمايشي) تحقيق همبستگي است. در اين نوع تحيقيق رابطه ميان متغيرها بر اساس هدف تحقيق تحليل مي‌گردد.

ادامه نوشته

تعيين حجم نمونه:

اخذ تصميم درباره حجم نمونه, از لحاظ تامين ميزان دقت نتايج نمونه گيری و صرفه جويي در مقدار وقت و هزينه, از اهميتی خاص برخوردار است. بديهی است که بزرگ بودن حجم نمونه موجب صرف هزينه و وقت زياد, و کوچک بودن حجم نمونه موجب عدم دقت کافی برآوردها می شود. سعی ما بر اين است که در چارچوب اطلاعات موجود و با توجه به وقت و هزينه ممکن و دقت لازم, مناسب ترين حجم ممکن نمونه را انتخاب کنيم.

ادامه نوشته

روشهاي نمونه گيري و تعيين حجم نمونه

روشهاي نمونه گيري آماري كه عموما در تحقيقات و پژوهشهاي كاربردي مورد استفاده قرار مي گيرد، به قرار زير است:

ادامه نوشته

تحليل مسير— Path Analysis

در تحقيقات اجتماعي همواره به دنبال كشف روابط بين متغيرهاي مختلف در موضوع مورد مطالعه هستيم. به عبارت ديگر همواره بعضي متغيرها نسبت به بعضي ديگر متغير وابسته هستند و نسبت به برخي ديگر ، متغير مستقل. در روش تحليل مسير به دنبال اين هستيم كه از مجموعه متغيرها بتوانيم يك مدل علّي به وجود آوريم كه رابطه بين متغيرها و نيز مستقل و يا وابسته بودن هر يك از آنها نسبت به هم در آن مدل مشخص باشد. در تحليل مسير ممكن است از قبل پيش فرضي نسبت به ترتيب تاثير متغيرها (مدل علّي) داشته باشيم و درصدد باشيم تا اين مدل را تاييد، اصلاح و يا رد نماييم و يا اينكه از قبل پيش فرضي نداريم و مي خواهيم به كمك ميزان همبستگي متغيرها نسبت به يكديگر، يك مدل علي بوجود آوريم. در هر دو صورت از تحليل رگرسيون استفاده نموده و در نهايت مدل علّي روابط بين متغيرها را بدست مي آوريم.

 

Factor Analysis

هر گاه در يك تحقيق تعداد نسبتا زيادي متغير وجود داشته باشد، يافتن رابطه ها و يا به عبارت ديگر همبستگي بين اين متغيرها به روشهاي معمولي بسيار مشگل و گاه ناممكن مي‌باشد.

ادامه نوشته

تهيه ماتريس همبستگي

تهيه ماتريس همبستگي از تمام متغير هاي مورد مطالعه ، اولي گام تحليل عاملي است. در تهيه ماتريس همبستگي محقق بايد تصميم بگيرد كه در قطر اصلي اين ماتريس عدد 1 يا عدد ديگري بگذارد.
ادامه نوشته

تحليل عاملي

به منطو پي بردن به متغيرهاي زير بنايي يك پديده يا تلخيص مجموعه اي از داده ها از روش تحليل عاملي استفاده مي‌شود. داده هاي اوليه براي تحليل عاملي، ماتريس همبستگي بين متغيرها است. تحليل عاملي، متغيرهاي وابسته از قبل تعيين شده اي ندارد. موارد استفاده تحليل عاملي را به دو دسته كلي مي‌توان تقسيم كرد: 

الف) مقاصد اكتشافي   ،   ب) مقاصد تاييدي

ادامه نوشته

قابليت اعتماد و اعتبار ابزار اندازه گيري (پايايي و روايي)

قابليت اعتماد (پايايي يا Reliability)  و همچنين اعتبار (روايي يا Validity) يك پرسشنامه يا ابزار اندازه گيري، از موضوعات بسيار مهم در امر جمع آوري اطلاعات و مشاهدات مي‌باشد كه متاسفانه گاهي مورد غفلت قرار مي‌گيرد..
ادامه نوشته