مدل ديويد 8
مدل ديويد
اين مدل توسط ديويد در سال 1990 بيان شد اين مدل در سه گام طراحي شده است :
گام اول : تدوين استراتژي
گام دوم : اجراي استراتژي
گام سوم : ارزيابي استراتژي
گام اول : تدوين استراتژي : در گام اول در تدوين استراتژي گامهاي زير برداشته مي شود:
اهداف , ماموريتها و استراتژي جاري سازمان مورد بررسي و شناخت دقيق قرار ميگيرد .
عوامل موثر محيط خارجي شامل فرصتها و تحليلها مشخص مي شود.
عوامل موثر محيط داخلي شامل نقاط قوت و ضعف تعيين مي شود .
اهداف غايي بر اساس فرصتها و نقاط قوت تدوين ميشود .
پس اهداف غايي در قالب اهداف عملياتي و استراتژي اجرايي تدوين مي شود .
اهداف استراتژي عملياتي در زمينه مديريتي , مالي , بازاريابي , توليد, تحقيق , و توسعه به صورت وظيفه اي مشخص مي شود .
گام دوم : مرحله اجرا
در مرحله اجرا منابع انساني و مادي لازم تخصيص داده مي شود, طبيعي است استراتژي قابل اجراست که منابع براي اجراي آن وجود داشته باشد, استراتژي بايد بر اساس منابع و توانمندي امروز اجرا شود
گام سوم : ارزيابي استراتژي
در اين مرحله با استفاده از يک نظام اطلاعاتي فعال اجراي استراتژي را در مقايسه با اهداف مورد ارزيابي قرار مي گيرد