فصل دوم

فرايند مضمون بندي استراتژي سازماني

مقدمه

براي تدوين استراتژي سازمان بايستي مدلي را تعريف کرد, مدلهاي استراتژيک از ابعاد مختلف توسط دانشمندان مديريت تدوين و ارائه گرديده است. اين مدلها هر کدام به تناسب شرايط و مقتضيات و ديدگاه محقق مربوطه ابعادي از برنامه ريزي استراتژ يک را در نظر گرفته اند .

برنامه ريزي استراتژيک

اين استراتژي توسط تيلور (Taylor) در سال 1975 بيان شد, برنامه ريزي جامع يا استراتژيک فرايندي است که ضمن آن اهداف و خطوط کلي فعاليتها و ماموريت هاي سازمان در دراز مدت تعيين ميشود. تشخيص اولويتها و تعيين اقدامات اصلي و کليدي که براي نيل به اهداف سازمان ضروري است در برنامه ريزي جامع انجام مي گيرد .

مدل خط مشي هاروارد

اندرسن در سال 1980 مدل خط مشي هاروارد معروف به SWOT که مخففThreats (T) (تهديد) Opportunities(O) (فرصتها) و نقاط ضعف (Weaknesses) (W) و بالاخره نقاط قوت (S) Strengths است را بيان کرد.

Wt (Maxi- Mini)

در اين حالت هدف از استراتژي کاهش حتي الامکان نقاط ضعف و تهديدات مي باشد .

Wo (Maxi- Mini)

دومين استراتژي هدفش کاهش نقاط ضعف و افزايش فرصتهاست. در اين حالت شرکتها به علت برخورداري از ضعفهاي اساسي امکان استفاده از فرصتهاي به دست آمده را ندارند.

St (Maxi- Mini)

اين استراتژي بر اساس توانمندي شرکت در مقابل تهديدات بناشده است . هدف آن اين است که توانمنديهاي موجود را افزايش داده و در مقابل تهديدات را کاهش دهد.

So (Maxi- Mini)

هر شرکتي علاقه مند است که هميشه در اين موقعيت قرار داشته باشد تا بتواند بهره گيري از توانمنديها و فرصتها را به حداکثر برساند .