*  واژگان واصطلاخات مورداستفاده درآزمون های آماری درپژوهش(2)

منبع:روش های تحقیق درمدیریت نوشته اوماسکاران۱۳۸۸

 

عوامل بافتی سازمان contextual factors

عوامل مربوط به سازمان مورد مطالعه مانند پیشینه و محیط سازمان شامل منشأ و هدف اصلی ، اندازه ، منایع ، وضعیت مالی و نظایر آن.

 

محیط ساختگی   contrived setting

محیط غیرواقعی یا آزمایشگاهی که پژوهش در آن انجام می شود.

 

گروه کنترل (گواه ) control group

گروهی که هیچگونه کاربندی تجربی بر روی آن اجرا نمی شود.

 

 

 

متغیر کنترل شده   controlled variable

هرگونه متغیر خارجی که می تواند رابطه علت و معلولی را بیالاید ولی پژوهشگر در جریان بررسی تجربی خود تأثیر آن را از طریق فرایند تطبیق یا انتخاب تصادفی کنترل می کند.

 

نمونه برداری در دسترس    convenience sampling

نوعی طرح نمونه برداری غیراحتمالی که در آن، اطلاعات یا داده های پژوهش از اعضای جامعه آماری که صرفاً در دسترس پژوهشگر قرار دارند گردآوری می شود.

 

روایی همگرا convergent validity

زمانی به دست می آید که امتیازهای دو وسیله اندازه گیری مختلف درباره یک مفهوم یا امتیازهای حاصل از اندازه گیری یک مفهوم به دو روش مختلف همبستگی بالا داشته باشند.

 

تحلیل همبستگی  correlational   analysis

تحلیلی که برای تعیین تأثیر متقابل متغیرها صورت می گیرد.

 

مطالعه همبستگی  correlational study

مطالعه ای پژوهشی برای شناسایی عوامل مهمی که  با متغیرهای مورد نظر پژوهشگر مرتبط اند .

 

روابی وابسته به ملاک criterion- related validity

این گونه روایی زمانی شکل می گیرد که وسیله اندازه گیری افراد را بر پایه معیاری که انتظار پیش بینی آن را داریم آزمون می کند.

 

متغیر ملاک  criterion variable

متغیر اصلی که مسأله پژوهش را در بر دارد (یعنی متغیری که بیشترین اهمیت را برای پژوهشگر دارد که همان متغیر وابسته است.)

 

 

مطالعه مقطعی cross- sectional study

مطالعه ای پژوهشی که داده های مربوط به آن و مورد نیاز برای پاسخ سوال پژوهش تنها یک مرتبه گردآوری می شود(ممکن است چند روز، چند هفته یا چند ماه به طول انجامد )

 

قیاس deduction

فرایند دست یابی به استنتاج بر پایه تفسیر معنای نتایج تحلیل داده ها .

 

متغیر وابسته dependent variable

رجوع کنید به criterion variable

 

آمار توصیفی descriptive statistics

آمارهایی همچون فراوانی، میانگین، انحراف معیار که داده های گردآوری شده را توصیف می کند.

 

مطالعه توصیفی descriptive study

مطالعه ای  پژوهشی که به توصیف متغیرها و وضعیت مورد نظر پژوهشگر می پردازد.

 

فرضیه جهت دار directional hypothesis

تجسمی عالمانه درباره جهت رابطه موجود بین دو متغیر رابطه ممکن است مثبت یا منفی باشد و تفاوت نیز ممکن است بیشتر یا کمتر را برساند.

 

روایی تشخیصی (واگرا) validity  discriminant

زمانی به دست می آید که بر پایه نظریه پیش بینی شود که دو متغیر نامرتبط هستند (همبستگی ندارند) و امتیازهای حاصل از اندازه گیری آنها نیز به طور تجربی چنین بگویند.

 

نمونه برداری تصادفی طبقه ای نامتناسب

Disproportionate stratified random sampling

نوعی طرحی نمونه برداری مبتنی بر احتمالات که در آن، شمار افراد و گروه نمونه از هر طبقه با شمار کل افراد آن طبقه متناسب نیست .

 

پرسش چندگانه  double-barreled question

پرسشی که به درستی تنظیم نشده است به گونه ای که در بردارنده دو یا چند پرسش است و از این رو ممکن است پاسخ دهنده نتواند پاسخ روشن و نامبهم به آن می دهد.

 

نمونه بردای مضاعف double sampling

نوعی طرح نمونه برداری مبتنی بر احتمالات که فرایند گردآوری اطلاعات از یک گروه آزمودنی را دو مرتبه اجرا می کند، مانند وقتی که اطلاعات اولیه از یک گروه نمونه گردآوری می شود و مدتی بعد با استفاده از یک نمونه فرعی از میان همان نمونه اصلی اطلاعات بیشتری به دست می آید.

 

نمونه پویا ( متغیر ) dynamic panel

عبارت است از ترکیب اعضای گروه نمونه یک پژوهش که به مرور زمان تغییر می کند.

 

ویرایش داده ها editing data

فرایند بازنگری داده ها به منظور کسب اطمینان از کامل بودن و مناسب بودن آن برای تحلیل

 

کارایی نمونه برداری efficiency in sampling

زمانی به دست می آید که طرح انتخابی برای نمونه برداری یا به کاهش هزینه  برای پژوهشگر منجر می شود یا دقت بیشتری را از نظر حجم نمونه ارائه می کند .

 

عضو element

هر عنصر از جامعه آماری