تشخيص نياز براي تغيير

براي برنامه ريزي تغيير، مديران مي بايستي پيش بيني كنند و نياز براي تغيير را تشخيص دهند. يك تئوري توسعه سازماني كه توسط « لاري ئي. گرينر» گسترش يافت براي مديريت تغيير مفيد مي باشد. مدل« گرينر» نشان مي دهد يك سازمان از پنج مرحله رشد عبور مي كند و در پايان هر مرحله، علائمي است از بحران كه تغيير را طلب مي نمايد. پنج مرحله رشد به شرح زير است :

1-     خلاقيت

2-     هدايت

3-     تفويض اختيار

4-     كنترل

5-     همكاري

مراحل تغيير برنامه ريزي شده

به محض اين كه مديران و سازمان پاي بند به تغيير برنامه ريزي شده گردند، نياز به ايجاد يك رويكرد گام به گام و منطقي به منظور رسيدن به اهداف دارند. تغيير برنامه ريزي شده نياز به طي يك فرآيند هشت مرحله اي به منظور رسيدن به اهداف براي مديران به دنبال دارد كه اين مراحل در شكل (1-8) به تصوير كشيده شده است.

 

1-   تشخيص نياز براي تغيير

تشخيص نياز براي تغيير ممكن است در سطح بالاي مديريت ، يا در بخش هاي فرعي سازمان رخ دهد، تغيير ممكن است به واسطه نيروهاي داخلي يا خارجي باشد.

2-  توسعه ي اهداف تغيير

به خاطر داشته باشيد كه قبل از انجام هر عمل، لازم است مشخص شود كه چرا تغيير ضروري است. فرصت ها و مسائل هر دوبايد ارزشيابي شود. سپس مهم آن است كه تغييرات مورد نياز را بر حسب محصولات، فن آوري، ساختار و فرهنگ تعريف كنيم.

 

3- انتخاب يك نماينده تغيير

نماينده تغيير شخصي است كه مسئوليت رهبري براي اجراي تغيير برنامه ريزي شده را به عهده دارد. نماينده تغيير مي بايستي در رابطه با چيزهائي كه نياز به بازسازي شدن دارد، هشيار باشد، ايده هاي نو را بگشايد و از اجراي آن دسته از آرمان ها كه به مرحله ي عملي واقعي مي رسد حمايت كند.