اصول مدیریت 174
ý فرآيند مدار: سازمان ها ممكن است نياز به فرآيندهاي مهندسي مجدد براي دستيابي به بالاترين جريان كاري و بهره وري داشته باشند. تغييرات فرآيند مدار اغلب مربوط به فرآيند توليد سازماني يا اين كه چگونه سازمان توليدات را مونتاژ مي كند يا خدمات ارائه مي دهد، مي باشد. پذيرش رباط ها در كارخانه هاي توليدي يا سيستم هاي كنترل و بازديدكننده ي ليزري در فروشگاهها نمونه هايي از تغييرات فرايند مدار هستند.
ý مردم محوري : اين نوع تغيير، بينش ها، رفتارها، مهارت ها يا شيوه ي انجام دهي كار توسط كارمندان را اصلاح مي كند. تغييرات فرايند مردم- محوري شامل ارتباطات، ايجاد انگيزه، رهبري و تعامل درون گروه ها مي شود. اين مركز فعاليت شامل تغييراتي مبني بر چگونگي حل مسائل، طريقي كه كارمندان مهارت هاي جديدي را فرا مي گيرند و حتي خيلي طبيعي در مورد نحوه ي درك كاركنان از خودشان، حرفه شان و از سازمان مي باشد. بعضي تغييرات مردم- محوري ممكن است فقط شامل تغييرات افزايشي يا پيشرفتي كوچك در يك فرآيند باشد.
چالش هاي تغيير سازماني
برنامه ريزي و مديريت تغيير ، از هر دو بعد فرهنگي و فن آوري ، از عناصر مهم چالش انگيز در شغل مديريت مي باشد.
به وضوح، هر چه مدير در پيش بيني با تغيير بتواند بيشتر طرح و برنامه بدهد، بهتر مي تواند به زيردستان و سازمان خدمت ارائه نمايد. تشخيص و شناخت علتهاي تغيير و ساختن برنامه اي براي ارتقاء و پيشبرد روان مرحله تغيير به فرآيند جديد، ساختار و نظاير آن، براي موفقيت مدير بسيار حساس و بحراني است.
مديران نياز به دانستن اين مطلب دارند كه تغييرات در سازمان ها چند بعدي است كه اغلب مرتبط با هم هستند. اين ابعاد شامل :
ý قلمرو و حدود برنامه ريزي
ý درجه تغيير
ý درجه يادگيري
ý هدف تغيير
ý ساختار سازماني