اصول مدیریت 152
برنامه ريزي سازماني
ý شناخت برنامه ريزي به عنوان وظيفه اساسي مديريت
ý مشخص كردن انواع مختلف برنامه ها كه جهت رسيدن به اهداف سازماني طراحي شده است.
ý شناخت موانع و غلبه بر آنها در برنامه ريزي
تعريف برنامه ريزي
برنامه ريزي امروز را براي آمادگي فردا رقم مي زند. فعاليتي است كه به مديران اجازه مي دهد تا تعيين كنند آنچه را مي خواهند و چگونه مي توانند به آن خواسته ها دست يابند.
برنامه ريزي نه تنها مسير و وحدت رويه براي سازمانها فراهم مي سازد، بلكه به شش سؤال اساسي در ارتباط با هر فعاليت پاسخ مي دهد:
ý چه كاري بايد انجام شود؟
ý چه زماني مي خواهد به پايان رسد؟
ý كچا مي بايستي انجام پذيرد؟
ý چه كسي مسئوليت آن را بر عهده دارد؟
ý چه گونه مي بايستي انجام شود؟
ý چه قدر زمان، انرژي و منابع مورد لزوم است تا به اين اهداف دست يابيم؟
شناخت منافع برنامه ريزي
برنامه ريزي اهداف زير را دست يافتني مي نمايد:
ý به سازمان احساس راه و روش داشتن مي دهد.
ý تمركز توجه بر اهداف و نتايج آن
ý ايجاد يك پايه و اساس براي كار گروهي
ý به پيش بيني مسائل و وفق دادن خود با تغييرات كمك مي كند
ý فراهم نمودن رهنمودهايي براي تصميم گيري
ý به عنوان پيش نياز كاري ديگر عملكردهاي مديريت را كمك مي كند
به كاربردن برنامه ها به منظور كسب اهداف
بيانيه مأموريت يك اساس و پايه براي تمام اهداف و برنامه هاست كه براي كل يك سازمان در نظر گرفته مي شود. بنابراين ، مديران مي بايستي برنامه ريزي اثربخش و روشهاي هدف گذاري به منظور اطمينان از قرارگرفتن سياست داخلي، مقررات، ساختارها، عملكردها، محصولات و هزينه ها در خط مأموريت سازمان، داشته باشند.
ملاك براي اهداف اثربخش
براي اطمينان از اين كه هدف گذاري ها در راستاي منافع سازماني هستند، مديران مي بايستي با يك سري از خصوصيات و رهنمودها خود را تطبيق دهند.
موارد زير اين ملاك ها را شرح مي دهد:
ý اهداف مي بايستي مشخص و قابل اندازه گيري باشند.
ý اهداف مي بايستي حيطه هاي اساسي نتايج را پوشش دهند.
ý اهداف بايد چالش دار باشد، اما خيلي مشكل زا نباشد
ý زمان دست يافتن به اهداف بايد مشخص باشد
ý اهداف مي بايستي با پاداش پيوند خورده باشد
هماهنگي اهداف
تمام سطوح مديريتي مي بايستي داراي برنامه باشند تا با يكديگر كار كنند و براي رسيدن به اهداف سازماني يكديگر را ياري رسانند. برنامه هاي رده هاي مختلف مديريتي اعم از بالا، مياني و سطح پايين سازمان مي بايستي با هم باشد و هماهنگي داشته باشند تا به هدف اصلي دست يابند. تمام برنامه مديران اساس يكساني دارد، اما نوع برنامه هايي كه به كار مي برند و زماني كه براي هر برنامه صرف مي شود متفاوت است.