افزایش بی رویه جمعیت در قرن۱۹و۲۰ وعدم ساماندهی مناسب آنها موج فزاینده بیکاری را در سرتاسر جهان به همراه داشت وتقریبا در اکثر جوامع بیکاری به عنوان یکی از اصلی ترین بحران ها نمود پیداکرد. دراین زمان اما روش های مقابله با بیکاری و مدیریت این بحران متفاوت بود، ولی در یکموضوع و آن توسعه کار آفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه اتفاق نظر وجود داشت. ازاین رو دانشگاههای بزرگ جهان، آموزش و توسعه تفکر کار آفرینی را در دستور کار خودقراردادند، بهترین دلیل بر این امر خلاصه اعلامیه جهانی پیرامون دانشگاهی" است کهدر پایان "کنفرانس جهانی آموزش عالی در قرن ۲۱: دورنما و اقدام" در اکتبر ۱۹۹۸ زیرنظر یونسکو در پاریس صادر شد که توسعه مهارتها و ابتکارهای کار آفرینی باید درزمره دلنگرانیهای عمده آموزش دانشگاهی باشد. کارآفرینی فرآیند خلق ارزش، همراهبا منابعی منحصر به فرد جهت بهره بر داری از یک فرصت است. علاوه بر آن، درکشورهای در حال توسعه نیز سازمانهایی برای ترویج کار آفرینی ایجاد شد و به طور رسمیبا ورود به قرن ۲۱ کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در تمام جهان شناخته شد. براین اساسو باتوجه به پدیده جهانی شدن که روز به روز در حال گسترش است کارآفرینی از نقطه ایبه نقطه دیگر منتقل شد و تقریبا به عنوان یک فرهنگ جهانی خودنمایی کرد. در اینفرهنگ، کارآفرینی به عنوان یک مفهوم کلی، اما دارای تعاریف گوناگونی است که در ذیلتعاریف برخی از اقتصاد دانان و کارشناسان کارآفرینی را از این مفهوم مرور میکنیم. استیونسون و همکارانش معتقدند که کارآفرینی عبارت از فرایندی است که فرصت هابوسیله افراد(یا برای خودشان یا برای سازمانهایی که در آن کار می کنند)، بدون توجه،به منابعی که در کنترل آنهاست، تعقیب می شود. گراس و همکارانش در اواخر ۱۹۲۰میلادی مطالعه کارآفرینی در رشتههای حرفهای را در دانشگاه هاروارد برای برقراریارتباط مدیریت اجرائی کسب و کار، با مدیریت شرکت و محیط اقتصادی و اجتماعی که شرکتها فعالیت می کردند، انجام دادند و برای این منظور از روش (( مورد کاوی )) استفادهمی نمودند. امروزه بیشتر مطالعات کارآفرینان هنوز مبتنی بر مورد کاوی است. اینموضوع منجر به انتقاداتی از تاریخ تحقیق کارآفرینانه گردید، به گونه ای که تاریخنویسان، مسیر ترقی غول های صنعتی را به جای شکل گیری شرکتهای جدید مورد مطالعهقرار داده اند. ژان باتیست سی، اولین کسی بود که بر نقش حیاتی کارآفرینان درجابجایی منابع اقتصادی بر اساس اصول بهره وری تاکید نمود. وی حدود سال۱۸۰۰ میلادی،کارآفرینی را مختص فردی می دانست که منابع اقتصادی را از یک حوزه دارای بهره وری وسود پایین تر به حوزه دارای بهره وری و سود بالاتر منتقل می نمود. شومپیتر تنهااقتصاددان برجسته ای بود که با تمرکز تحلیل اقتصادی بر پویایی های حیات اقتصادی وپویایی های عدم توازن که با توازنی ایستا در تضاد بود، از اصول اقتصادی نئوکلاسیکخارج شد. او کارآفرینی را نقطه ثقل تئوریش در مورد توسعه اقتصادی و ساز و کار تغییراقتصادی می دانست. وی کارآفرینی را به عنوان نیروی بر هم زننده اقتصاد بکار برد وآنرا تحت عنوان((تخریب خلاق)) نامگذاری کرد. کارآفرینی شومپیتر برخلاف کارآفرینیتکراری یا تقلیدی دارای سه ویژگی است، الف: کارآفرینی از قبل قابل ذکر است، ب: کارآفرینی رویدادها و نتایج بلند مدت را شکل میدهد، ج: کثرت و تکرار رویدادهایکارآفرینانه به کیفیت نسبی نیروها، تصمیم فرد، اقدامات و الگوهای رفتاری مرتبط است. کار شومپیتر در مورد توسعه اقتصادی و کارآفرینی تاثیر بسزایی بر آثار بعدی در موردکارآفرینی داشته است. البته شومپیتر (همانند ژان باتیست سی) مفهوم کارآفرینی رافعالیت های کارآفرینی مرتبط می سازد که این امر به ترکیبات جدیدی در تولید میانجامد و به همین دلیل برخی از اقتصاددان نگرشی گستردهتر در قبال کارآفرینی دارند. شولتز کارآفرینی را توانایی مقابله با عدم توازن میداند و نه توانایی پرداختنبه ابهامات. ▪ مایسنر معتقد است، ریسک پذیری، نقطه ثقل مفهوم کارآفرینی است. لینک و هربرت در تلاش برای ارایه یک تعریف ترکیبی از کارآفرینی هستند کهموضوعات مهم تاریخی پیرامون کارآفرینی، همچون ریسک، ابهام، نوآوری، درک و تغییر رایکپارچه می سازد. آنان کارآفرین را به عنوان فردی تعریف می کنند متخصص پذیرفتنمسئولیت اتخاذ تصمیمات قانونی است که بر محل، نوع و استفاده از کالاها، منابع یانهادها تاثیر میگذارد. دراکر، کارآفرینی را منظری برای تغییری می داند کههمیشه در جستجوی تغییر است، نسبت به آن از خود واکنش نشان می دهد و آن را یک فرصت وشانس می داند. اول اینکه: او در درجه اول مدیریت کارآفرینی را پاسخی به نوآوری، وتمایل به تغییر را یک فرصت می داند، نه یک تهدید، و برای ایجاد یک فضای کارآفرینانه، سیاست ها و روش هایی را پیشنهاد می کند. دوم اینکه معتقد است معیارهای سیستماتیکبرای ارزیابی عملکرد یک شرکت به عنوان یک کارآفرین یا نوآور حیاتی بوده و هدف از آنتوسعه عملکرد است و سوم آنکه، ساختار سازمانی را مناسبترین فضا برای ایجاد فضای کارآفرینی می داند. وسپر کارآفرینی را فرایندی می داند که برای شرکت های معتبر، چهکوچک باشند و چه بزرگ، رقبای جدید و مستقلی را معرفی می کند. او کارآفرینان راافرادی می داند که رقابت را افزایش می دهند؛ شرکت های موجود را به چالش می کشانند؛به دنبال فرصت های مناسب هستند تا در محیط بازار نیازهای برآورده نشده را برآوردهکنند؛ فناوری ها را منتقل نمایند؛ عقاید جدیدی را خلق کرده و آنها را اجرا کنند؛سرمایه گذاری را ترغیب می نمایند؛ و همراه با آن به دنبال مشاغل جدید هستند. تیمونز، کارآفرینی را توانایی خلق و ساخت چیزی ارزشمند از هیچ چیز می داند. اینمفهوم یعنی شروع، انجام، دستیابی و ایجاد یک شرکت یا سازمان. پینکات، نقشکارآفرین را خلق نوآوری، و نوآوری، را یک نوع نابودی خلاقانه می داند. نقش او درموضوع کارآفرینی آن است که او با کمک واژه کار آفرین، نقش کارآفرینی یک سازمان رااز سازمان های بیرون جدا می کند. هوارد استیونسون که یک نظریه پرداز برجسته کارآفرینی در دانشکده بازرگانی هاروارد است، عنصر ابتکار و تدبیر (چاره اندیشی) را بهتحقیق خود اضافه کرده و مدیریت کارآفرینی را از روش های رایج مدیریت «اجرایی» مجزامی کند. او پس از شناخت ابعاد مختلف، نقطه ثقل مدیریت کارآفرینی را «پیگیری فرصت هابدون توجه به منابعی که در حال حاضر تحت اختیار و کنترل هستند» می داند. از نظر اوکارآفرینان نه تنها فرصت هایی را می بینند که از خاطر مدیران اجرایی رفته اند، بلکهاجازه نمی دهند، منابع اولیه شان، حق انتخابشان را محدود نمایند. کارآفرینان منابعدیگران را برای تحقق اهداف کارآفرینی خود بسیج می کنند. به طور کلی، استیونسون،کارآفرینی را فرآیند خلق ارزش، همراه با منابعی منحصر به فرد جهت بهره برداری از یکفرصت می داند. دیوید مک کللند در سال ۱۹۷۶ میلادی انگیزه موفقیت را مورد مطالعهقرار داد، و جولیان راتر در سال ۱۹۸۶ میلادی در زمینه کنترل درونی و بیرونی مطالعهنمود. گرایش به ریسک یک ویژگی رفتاری است که بوسیله نایت در سال ۱۹۲۱ میلادی ارائهشده است. تصور خود احترامی (عزت نفس) به وسیله کارسرود، اولم وادی در سال ۱۹۸۶میلادی مورد تأکید و در سطح وسیعی مورد آزمون قرار گرفته است. وارتمن در سال۱۹۸۷میلادی با توجه به وجود تفاوت های اساسی بین کارآفرینان و غیر کارآفریناننتیجه میگیرد که ویژگیهای روانی خاصی از کارآفرینان موفق که مجاب کننده باشد،بدست نیامده است. کوشش ها برای شناسایی سایر ویژگی های رفتاری کارآفرینان موفق نیزهمچنان ناموفق بوده است. پارستون، فرایند کارآفرینی را به عنوان رفتار مدیریتیکه دائماً از فرصت ها برای دستیابی به نتایج مافوق ظرفیت های افراد بهره برداری میکند. تعریف می نماید. تامپسون بر اساس ترکیب یافتههای تحقیقات کلیدی، ده نکتهاساسی راجع به کارآفرینی را بیان میکند: ۱) کارآفرینان افرادی هستند که خود رااز دیگران متمایز میسازند. ۲) کارآفرینی موضع یابی و بهره برداری ازفرصتهاست. ۳) کارآفرینان منابع مورد نیاز برای بهره برداری از فرصتها رامییابند ۴) کارآفرینان ارزش افزوده ایجاد میکنند. ۵) کارآفرینان شبکهسازان اجتماعی و مالی خوبی هستند. ۶) کارآفرینان دانش عملی هستند. ۷) کارآفرینان سرمایه مالی، اجتماعی و هنری خلق می کنند. ۸) کارآفرینان مدیریتریسک دارند. ۹) کارآفرینان در مواجهه با ناملایمات دارای قاطعیت و اراده هستند. ۱۰) کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری را شامل می شود. ▪ نتیجه : بر اساستعاریف گوناگون که از کارآفرینی ارایه شد، اکثر نظریه پردازان و کارشناسان مسائلاقتصادی و اشتغالی بر ضرورت توسعه کارآفرینی تأکید ویژه دارند ودر عصر جهانی شدننقش آنرا در تحول اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... کشورها بسیار حائز اهمیت میدانند. آنان کارآفرین را به عنوان فردی تعریف می کنند متخصص پذیرفتن مسئولیت اتخاذ تصمیماتقانونی است که بر محل، نوع و استفاده از کالاها، منابع یا نهادها تاثیر میگذاردوکارآفرینی را فرآیند خلق ارزش، همراه با منابعی منحصر به فرد جهت بهره برداری ازیک فرصت می دانند.
+ نوشته شده در یکشنبه هجدهم فروردین ۱۳۸۷ ساعت 11:14 توسط دکتر حسین حاتمی
|
استاد در یک نگاه: دکتر حسین حاتمی نام پدر:حشمت الله تاریخ ومحل تولد: 1327 –پاسارگاد محل سکونت:شیراز تحطیلات ومطالعات: دکترای مدیریت آموزشی ازدواج: 1350 فرزندان: 2 پسر و1 دختر اشتغال : تدریس در دانشگا هها برگزارکننده سمینارهای مدیریت برگزارکننده کارگاههای آموزشی مدیریت برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی برگزاری کارگاههای آموزشی مسولیت ها: مدیر گروه آموزشی دروس عمومی معاون دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد رئیس دانشگاه امام علی(ع) رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان کتاب ها: تالیف کتاب از دانشکده دانشگاه تالیف کتاب مطالعات صلح (در دست تالیف) تالیف کتاب جهانی شدن و تاثیر آن درجهان اسلام تالیف نقش کار آفرینی در جامعه (درحال تالیف) تالیف کتاب مدیریت استراتژیک درآموزش عالی مقالات: مطالعات صلح دانشگاه آزاد وکارآفرینی